Hvad?

Hold eller solo? Instrument, noder og øvning - læs mere her

0. klasse til 100 år: Instrumental- eller sangundervisning

Vil du gerne i gang med et bestemt instrument, kan du vælge mellem en lang række instrumenter, både de kendte som blokfløjte, violin og guitar, eller de mere sjældne som valdhorn, cello, mandolin og harmonika.

Vælg først og fremmest efter lyst. Nogle instrumenter er der oftere venteliste til end andre: det gælder de mest almindelige instrumenter som klaver, guitar, og trommer. Hvis man vælger et andet instrument, er der større sandsynlighed for at få en plads med det samme.

På tilmeldingen kan du vælge både en 1. og en 2. prioritet, så er der større sandsynlighed for, at vi kan tilbyde dig en plads.

Nogle instrumenter kan man begynde at spille på allerede når man går i 0. klasse. Andre skal man være noget ældre. Se vejledende minimumsalder under de enkelte instrumenter. Hvis man senere vil spille på et blæseinstrument, kan det være en god idé at starte med blokfløjte. Hvis man senere vil spille guitar kan man evt. starte på ukulele.

Er der et instrument, du ikke finder på hjemmesiden, kan du kontakte Kulturskolen.

Instrumentalundervisning på hold

Har du aldrig spillet før, er instrumentalundervisning på hold den oplagte valgmulighed. Vi tror på at udviklingen i starten af dit musikalske forløb, har optimale forhold sammen med andre Vælger du instrumentalundervisning på hold, kommer du sammen med andre der har samme niveau og alder som dig. Du bliver dermed en del af et musikalsk fællesskab sammen med andre, der brænder for det samme som dig.

Du kommer til at spille og udvikle dig sammen med andre, og det er både sjovt og lærerigt når flere spiller sammen. Når du har gået til instrumentalundervisning på hold i 1-2 år, er det almindeligt at skifte til soloundervisning

Varigheden på et hold er 30-60 minutter, afhængig af hvor mange elever der er på holdet.
Kan vi ikke danne hold, tilbydes 20 minutters soloundervisning.

Instrumentalundervisning solo

Har du spillet nogle år, er solo undervisning i kombination med sammenspil den mulighed du får mest ud af. Til soloundervisning vil din lærer udvikle det du har lært på holdundervisningen. Til sammenspil kommer du til at opleve glæden ved at være en del af musikalsk fælleskab og glæden ved at lykkes, i samspil med andre.
Du tilmelder dig 20, 25 eller 30 minutters undervisning.

Instrumentleje

Det er nødvendigt, at du har et instrument at øve på derhjemme. De fleste instrumenter kan lejes af Kulturskolen.

Når du efter 1-2 års leje af instrument skal købe dit eget instrument, er det en god idé at rådføre dig med din lærer. Se her hvilke instrumenter du kan leje.

Noder

Du må påregne udgifter til indkøb af noder. Læreren kan fortælle dig, hvad du skal bruge og hvor de kan købes.

At øve sig

For at blive god til at spille er det vigtigt at spille en masse derhjemme mellem undervisningsgangene. Det er godt at få sig nogle gode øverutiner fra starten - og her kan forældre bakke op ved at lytte og spørge ind til det, der spilles. Det er bedst at øve sig lidt hver dag – det virker bedre end at prøve at lære det hele dagen før du skal til spil.

Forældredeltagelse i undervisningen

Som udgangspunkt kan forældre være til stede de første to undervisningsgange. Det er ofte godt for de helt små i opstarten, så de føler en vis tryghed ved det. Som udgangspunkt er det dog kun eleven, der skal være inde i lokalet, mens forældrene venter udenfor. Er der behov for en special løsning, taler vi os selvfølgelig frem til den. Specielle behov og alternative aftaler, tages med den enkelte lærer.